Brandhaarden



Brandhaarden honours module IIS

Docent

Dr C.P.M. (Christ) Klep

Leerdoelen

  1. De student is in staat om specifieke ingrijpende gebeurtenissen en personen (zowel historisch als actueel) te plaatsen in een bredere verklarende context.
  2. De student  is in staat de relatie tussen specifieke (nieuws)items en bredere verklaringen te begrijpen. Met andere woorden: is er werkelijk iets nieuws onder de zon? Is de ‘brandhaard’ een terugkerend fenomeen, zijn er historische wortels, enzovoorts.

Inhoud

De consensus lijkt te zijn – gezien de uitlatingen van politici en commentatoren, maar ook aan de borreltafel – dat de wereld niet alleen steeds complexer, maar vooral ook onveiliger en met name gewelddadiger wordt: ‘Nog nooit heeft Europa zoveel terreuraanslagen moeten verwerken!’ Talloze brandhaarden maken van de wereld een pokdalig maanlandschap, zo lijkt het. In Nederland kennen we een soort verontrustingsthermometer in de vorm van het ‘Nationale dreigingsniveau’. Overal ter wereld wordt het terrorisme bevochten. Religie krijgt veel van de schuld voor het geweld toebedeeld. Terecht? En wat te denken van de Westerse pretentie dat de liberale democratie het verdient om door de hele wereld omhelsd te worden? Of de niet-Westerse mensen het willen of niet! Denk aan Afghanistan en Irak. Nederlandse militairen dragen nu bij aan een ‘geïntegreerde multidimensionele stabilisatiemissie’ in het Afrikaanse Mali. Mede om terroristen en migranten buiten de deur te houden, zo loopt de redenering. Alles is met elkaar verbonden, schijnbaar.

In deze cursus ‘Brandhaarden’ nemen we belangrijke hotspots onder de loep. Dat kunnen geografische brandhaarden zijn of juist meer theoretische en filosofische vraagstukken. Dat doen we bottom up: door de lens van een bepaalde conflicthaard, een specifiek persoon of gericht fenomeen gaan we zoeken naar bredere inbedding en verklaring. Is Poetin slechts de laatste uiting van een al veel langer levende expansieve Grootrussische Gedachte? Is jihadistisch terrorisme weer een nieuw bewijs voor de stelling dat religie de aanjager van geweld is? Is Trump een uit de heup schietende cowboy of toch een deal maker? En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Deze module werkt bottom up, maar streeft wel naar topverklaringen. Uiteraard zullen we ook stilstaan bij de meest actuele ontwikkelingen, dus honderd procent staat de inhoud nog niet vast. Het enige voorspelbare is het onvoorspelbare!

Aanbevolen voorkennis

Enige kennis van de wereldgeschiedenis en recente ontwikkelingen is aanbevolen. Daartoe dient ook het handboek International relations (zie onder).  Alle onderwerpen worden door de docent kort ingeleid. Het verdient sterke aanbeveling om voor en tijdens de cursus het wereldnieuws goed te volgen.

Studiemateriaal

Joshua S. Goldstein en Jon C. Pevehouse, International relations (Pearson New  International Edition, 10de editie, Harlow 2014). Verder zal via Blackboard aanvullend materiaal ter beschikking worden gesteld.

Toetsing

Schriftelijke tussentoets en (journalistiek) eindpaper (circa duizend woorden)

Onderwijstijden en toetsdata

Start 5 september, 12 colleges met afsluitend tentamen, iedere dinsdagavond van 19-21.

Kijk op Datanose voor exacte informatie.

Kosten

Zie deze pagina

Aanmelden

UvA-studenten kunnen zich vanaf donderdag 15 juni 2017 inschrijven (zoek op code 5512BRGD6Y in SIS) tot en met een week voor aanvang van de cursus. Neem bij problemen met je inschrijving contact op met: servicedesk-iis-science@uva.nl

Andere geïnteresseerden, zoals contractanten en bijvakkers, kunnen zich vanaf 1 juni 2017 inschrijven.

DE INSCHRIJVING IS GESLOTEN!


Vorm
Kortlopend, open uva-college
Studielast
6 EC,
Voertaal
Nederlands
Start
September

Gepubliceerd door  Instituut voor Interdisciplinaire Studies